- اهداف بازیها فراتر از سرگرمی است/ استفاده از بازیهای رایانهای برای آموزش نظامی
آرش حاتمی، بازیساز و برنامهنویس گفت: مجموعههای مختلف جهت آموزشکارکنان خود میتوانند بازیهای استراتژیک و هدفمندی را تولید کنند، چرا که آموزش در کنار سرگرمی، بازده آموزشی را افزایش میدهد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ علی سرلک، از فعالان عرصه بازیها رایانهای کشور در چهارمین قسمت از برنامه «همبازی»، در معرفی گروه بازیسازی دانشجویی و دانشبنیان خود اظهار داشت: گروه ما در بررسیهای ابتدایی متوجه شد بازی سازهای خارجی از همان ابزاری بهره میبرند که ما از آنها استفاده میکنیم، اما خروجیها یکسان نمیشود و متوجه شدیم که آنها برای استفاده از این ابزار اقدام به ساخت پلاگین میکنند تا خروجی محصولشان با کیفیتتر شود.
وی با بیان این که پس از بررسی نرم افزارهای مختلف، سه مرحله ابزار شناسی، توسعه ابزار و در مرحله آخر تولید ابزاری بومی جهت تسهیل در تولید محتوای تیمهای ایرانی در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: در ایران تنها تیمی هستیم که در این زمینه فعالیت میکنیم.
سرلک در ادامه تصریح کرد: ما در این مسیر پس از بررسی نرم افزارهای مربوط به تولید بازی از جمله ۳dmax و Maya و خروج آموزشهای لازم و تدوین کتابهای لازم در این زمینه در آیندهای نزدیک فیلمهای آموزشی این مقوله را نیز آماده و ارائه خواهیم کرد.
وی با بیان این که در مرحله دوم که مربوط به توسعه ابزار بود، ما سعی کردیم پلاگین نویسی برای این نرم افزارها را بررسی کنیم و مستندات شرکتهای بازیسازی را ترجمه کردیم تا تیم هایی که به دنبال تولید بازی و انیمیشن هستند بتوانند محصولی با کیفیتتر تولید کنند.
سرلک در پایان صحبت هایش گفت: اکنون ما تیمی فعال در زمینه تولید محتوا داریم و کسانی که میخواهند بازی تولید کنند میتوانند محتوای مورد نظر خود از جمله مدل و ابزار نورپردازی را از بستر وب از ما خریداری کنند.
در بخش دیگر این برنامه آرش حاتمی، دیگر فعال بازیهای رایانهای با بیان این که بازیها در دو دسته سرگرمی و جدی تقسیم میشوند، اظهار داشت: در دسته دوم از بازی ها، بازی سازها افزون بر سرگرمی، اهدافی را هم دنبال میکنند و مردم از هدف این بازیها اطلاع کمی دارند و به نوعی فرهنگ سازی آن در کشور ما بسیار پایین است.
حاتمی توجه به بازیهای استراتژیک در کشور را بسیار مؤثر و حائز اهمیت برشمرد و افزود: نخستین دلیل عدم توجه به بازیهای استراتژیک نبود فرهنگ سازی پیرامون این مسئله است و در بحث دوم هدف هایی است که این بازیها دنبال میکنند که برای پیگیری این هدفها ما نیاز به ابزار و زیر ساخت داریم که در کشور در زمینه این زیر ساختها مشکل داریم.
وی با بیان این که مجموعههای مختلف میتوانند جهت آموزش به کارکنان خود بازیهای استراتژیک و هدفمندی تولید کنند، اظهار داشت: با توجه به این که آموزش در کنار سرگرمی ارائه میشود میتواند بازده آموزشی بالایی به همراه داشته باشد.
بر اساس این گزارش، معرفی بازی رایانهای، اسباببازی و بازی آپارتمانی دیگر آیتمهای چهارمین قسمت برنامه «همبازی» بودند.بنابرین گزارش، بازی اندرویدی «شاهین»، در قسمت بازی رایانهای این برنامه معرفی و بررسی شد. شاهین قصه یک اسکادران نیروی هوایی و خلبانان شجاع ایرانی است که برای دفاع از کشورمان، مأموریتهای مختلفی را انجام میدهند.
آیتم دیگر این قسمت برنامه «همبازی»، مربوط به معرفی اسباببازی «شهاب راکت» بود. آن گونه تولیدکنندگان «شهاب راکت» عنوان کردند این اسباببازی از جمله سرگرمیهای حرکتی مهارتی است که حس نشاط و تحرک را در کودکان و حتی ردههای سنی بالاتر و والدین برمیانگیزد و میتوان از آن در آپارتمان، پارکینگ، خیابان، پارک و... استفاده کرد.
بخش پایانی چهارمین قسمت برنامه «همبازی» نیز آیتم علمی مربوط به نقش بازیهای رایانهای در آموزش سربازان و نیروهای نظامی کشورهای مختلف اختصاص داشت.
گفتنی است برنامه «همبازی»، هر هفته روزهای زوج و از ساعت ۱۶: ۱۵ از شبکه پنج سیما به روی آنتن میرود. محمدحسین بزرگی، تهیه کننده، مجید رستگار، کارگردان هنری، حسین گلزار و علیرضا بیات هم سردبیری این برنامه را با اجرای مسعود غزنچای برعهده دارند، «همبازی» در مدرسه سینمایی عمار تهیه شده است.